جونم غذا

هدیه به شکموهای ایرانی

جونم غذا

هدیه به شکموهای ایرانی

فسنجان با مرغ (خورشت فسنجون)

یه خوروشت بی نظیر با گردو ! که البته با مغزهای دیگه هم درست میشه ! طرز تهیه های متفاوتی داره ! ترش یا ملس و شیرین و همچنین رنگش که تیره باشه یا روشن بسته به سلیقتون داره ! با یه پلوی داغ آی میچسبه ! مخصوصا اگر در کنارش چاشنی های شمالی هم که باشه ! مثل کال کباب ! زیتون پرورده ! ماست بادمجون  یا ترب سفید و ... !!


مواد لازم : گردو 200 گرم 2 تا 3 بار چرخ شده . مرغ 2 تکه . رب آلوچه (گوجه سبز) 2 ق غ . رب گوجه فرنگی 1 ق غ . پیاز متوسط 1 عدد . بادمجان سرخ شده ( در صورت تمایل )


فسنجون من روشن و راحت و ترشه ! راههای تیره و شیرین شدنش رو هم آخرش میگم !



 

 پیاز درسته و مرغ رو کمی تفت بدین بعد نوبت رب گوجه و خیلی کم زرد چوبه است آب رو بهش اضافه کنید و بعد گردو نمک و رب آلوچه ترش رو تا به جوش بیاد بعد با شعله ملایم بهش اجازه پخت بدین تا غلیظ بشه و روغن بندازه ! بعد از آماده شدن پیاز رو ازش جدا کنین بادمجون سرخ شده رو بهش اضافه کنید تا کمی با خورشت جا بیفته  ! به همین راحتی !


برای تیره شدنش میتونید گردو رو سرخ کنید . از رب انار استفاده کنید . و یک تکه آهن داخل خورشت بندازین البته آشپز های شمالی یه تکه آهن مخصوص این کار دارن که تمیزه !


برای شیرین شدنش میتونید از شکر یا رب انار شیرین یا کدو حلوایی و به رنده شده استفاده کنید که هم شیرین میشه هم غلیظ و میتونید اینجوری مقدار گردو مصرفی رو کم کنید !


برای روغن انداختنش شنیدم یخ میندازن یا آب سرد موقع پخت اضافه میکنن ولی من ندیدم مامانم این کار رو بکنه ! البته فوت و فن زیاد داره که موقع پخت دستتون میاد !








نظرات 8 + ارسال نظر
همیار بلاگ اسکای جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 16:59 http://blogchi.ir

سلام دوست عزیز
آموزش استفاده از فونت های فارسی در صفحات وب بر روی سایت قرار گرفت.
با تشکر | همیار بلاگ اسکای

negin جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 18:18 http://www.chefnegin.com

به به نوش جان.

منم هم با مرغ و هم با گوشت قلقلی درست می کنم. هر دوش خوب می شه.
شاد باشی

نوش جان گلم

چکاوک جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 20:06 http://chicoh.blogfa.com/

سلام
واقعا عالیه............

خسته نباشید عزیز

ممنون !

منیژه جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:33

عجب فسنجون خوش رنگ و لعابی شده جای من خالی نوش جان.

بله ! جات خیلی خالی بود !

سرآشپز صورتی جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 23:46 http://sarashpazsorati.blogfa.com/

به به همه فامیل میدونن من میمیرم برااااااای فسنجوووووووووون امااااااااااااااا شیرینش وما هم برای رنگش از رب انار استفاده میکنیم
حتی وقتی آلو یا رب انار نداریم ولی هوس فسنجون کردیم از لواشک استفاده میکنیم
ممنووووووووووووووووووووون دوست جونی که توضیحات کامل رو برای ذائقه های مختلف نوشتید

نوش جونت خانومی ! من ملس هم دوست دارم ! ولی بازم رو به ترش !!!

سحر شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 15:34 http://arshiayemashreghi.parsiblog.com

اونیکه بمن گیرداده بود رب گوجه چرا زدی به فسنجونت بیاد اینجارم ببینه بلکه روش کم بشه!!!!!!

بله ! این فسنجون اصیله ! دست پخته مامان بزرگمو نخوردی !

سمیر شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 23:48

فسنجون با بادمجون! من اصلا نشنیده بودم

خوشمزه میشه !

آرزو یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 13:55 http://lazica.blogfa.com

به به فسنجون......دلم خواست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد